Pay-to-Play

Pay-to-PlayAlle band som allerede holder regelmessige konserter, eller ønsker å gjøre det, vil på et eller annet tidspunkt møte på konseptet «Pay-to-Play». Spesielt i større byer med en bredere musikalsk scene er dette begynt å bli vanlig praksis.

Konseptet er imidlertid ikke noe nytt og har eksistert i lang tid, og er i prinsippet likt det som gjøres for store konserter med populære artister som tiltrekker seg flere tusen mennesker.

Måten det fungerer på er at et spillested vil gi bandet som ønsker å spille der et fastsatt antall billetter som de må betale for på forhånd. For eksempel må bande forplikte seg til å kjøpe 50 billetter til 100 kr stykke når avtalen om å spille der inngås. Det gjør at spillestedet er garantert en minsteinntekt for kvelden, og bandet kan tjene inn igjen pengene ved å selge inngangsbillettene.

Det å måtte legge ut 5 000 kr i billetter for et nystartet band kan være en stor utgift, men en slik avtale er på mange måter rettferdig satt opp. Spillestedet tar en risiko ved å la bandet spillet der, og om det er ingen som dukker opp kan de gå på et solid tap for kvelden. Ved at bandet må garantere for x antall billetter spres risikoen gjennom begge parter. Om et band ikke klarer å selge billettene de har fått, kan det også være et tegn på at man må jobbe mer med markedsføringen.

Ingen uvanlig ordning

Pay-to-Play er som vi nevnte innledningsvis også høyst sammenlignbart med hva større artister må gjøre. Når band som Foo Fighters skal spille på Wembley Stadion i England må de betale en større sum på forhånd for å leie stedet. Forskjellen er imidlertid at store band kan hente inn penger via sponsorer og andre markedsføringskanaler for å betale en slik utgift, slik at bandet i seg selv ikke risikerer noe finansielt. De samme prinsippene kan imidlertid også mindre band benytte seg av.

Når det gjelder å få solgt alle Pay-to-Play billettene handler det i stor grad om god markedsføring og planlegging. Først og fremst er det viktig å ta kontakt med et spillested i god tid før en eventuell konsertdato. En god tidsramme gjør det lettere å legge en plan for hvordan billetter kan bli solgt.

Bruk alt fra oppslagsplakater i butikker og barer, til markedsføring gjennom sosiale medier og internett for å få solgt billettene. Når det er gjort finnes det så andre måter man kan tjene penger på når konsertdatoen nærmer seg. En av de er å hente inn sponsorer. Selskaper som ofte er interesssert er klesprodusenter, musikkskoler og produsenter av instrumenter.

Egne merkevarer er også en annen flott måte å tjene inn litt ekstra på. De klassiske band t-skjortene er en måte, men alt fra midlertidige tattoveringer med bandets logo til gitarplukkere er gode salgsobjekter.